Чому АРМА більше шкодить, аніж приносить користь

Залучення інвестиції — складний процес. Конкуренція на глобальному ринку за інвестиції колосальна. І це не просто рішення про придбання активу або створення бізнесу в тій чи іншій країні, це не тільки розуміння ризиків, а й головне — можливостей. Інвестор хоче знати, як і куди країна розвивається, які пріоритети вона має, якою вона бачить себе в довгостроковій перспективі. Країну, яка тупцює на місці, вирішуючи безперервно тактичні завдання, інвестор просто минає осторонь.

В 2020 році чистий відтік прямих іноземних інвестицій з України склав $868,2 млн у порівнянні з їх чистим притоком на $5,86 млрд в 2019 році. Згідно з даними Національного банку України, таким чином відтік прямих іноземних інвестицій (ПІІ) з України зафіксовано вперше з 2015 року, коли він склав $458 млн.

Так що ж (або хто ж) заважає втілити наміри української влади в реальність?

Недовіра до судової системи в Україні зайняла перше місце серед перешкод для закордонних інвестицій, а майже половина опитаних іноземних інвесторів вважають, що інвестиційна привабливість України знижується.

Але лідером в «боротьбі з інвестором» без сумніву, можна вважати Національне агентство України з розшуку та менеджменту активів, або АРМА, створене Законом України від 10 листопада 2015 № 772-VII, а на його основі — Постановою Уряду від 24 лютого 2016 № 104.

Замість того, щоб управляти арештованим майном злочинців, жертвами АРМА в Україні чомусь стають представники легального бізнесу і навіть потерпілі в кримінальних провадженнях. А саме Нацагентство перетворилося в інструмент такого собі «легального рейдерства» і тиску на бізнес.

АРМА часто віддає в управління активи компаніям, ефективність роботи яких викликає сумніви. Це структури, зареєстровані за кілька тижнів перед самим конкурсом, в місцях масової реєстрації, зі статутним капіталом в 100-1000 грн, з власниками та керівниками — кіпріотами, спортсменами, директорами реєстраційних підприємств, нерідко — особами, котрі раніше фігурували в рейдерських захопленнях. Під цим «компаніями» може ховатися будь — власник активу, його опонент, родич працівника АРМА.

Давайте подивимося, чим займалася АРМА. Тим, чим повинна займатися за законом або побудовою різних «схем» для збагачення окремих груп людей?

Наприклад, в травні 2018 року Печерський районний суд Києва передав резиденцію президента-втікача Януковича «Межигір’я» в управління АРМА. А вже 29 травня 2019 в АРМА повідомили про обрання управителем резиденції «Межигір’я» ТОВ «Скомпані». Фактично — керуючим було призначено особу з оточення президента-втікача, що викликало суспільний резонанс і обурення в соціумі. Громадська рада при АРМА зажадала провести новий конкурс з відбору керуючого резиденцією «Межигір’я». У АРМА ж заявили, що не бачать підстав змінювати своє рішення.

Примітно, що з моменту заснування «Скомпані» не вела ніякої реальної господарської діяльності і не керувала об’єктами, як стверджувала в своїй презентації на конкурсі. Діректор «Скомпані» Вороненко очолив компанію на початку квітня 2019 року. Журналісти з’ясували, що протягом року, до лютого 2018- го, Вороненко був помічником нардепа Євгена Мураєва, і сам входив до числа наближених до президента-втікача осіб. Таким чином АРМА усвідомлено призначила керуючим майна підконтрольну Януковичу компанію.

Один з колишніх співробітників АРМА на умовах конфіденційності розповів про схему роботи АРМА:

«В агентство приходить замовник, якого цікавлять, припустимо, певні чужі активи. Юристи АРМА формують йому «під ключ» кримінальну справу. Після чого слідчий за погодженням з прокурором вносить до суду подання, яке потрапляє до лояльного слідчого судді. Той приймає постанову про арешт потрібного активу і передачу його в управління АРМА. При цьому Агентство, особливо не переймаючись процедурами оцінки, може оперативно через конкурс передати його «своєму» керуючому або взагалі відразу його продати. Що — далеко не рідкість — повідомило джерело. — Фактично, така корупційна схема відлякує іноземних інвесторів, тому що вони не хочуть грати за нашими, давно усталеними, корупційними правилами».

Про подібні схеми нерідко писалий журналісти.

З початку 2021 року за процесуального керівництва прокурорів Офісу Генерального прокурора проведено понад 50 одночасних обшуків у Києві та Київській області у кримінальних провадженнях за фактами заволодіння грошовими коштами в особливо великих розмірах.

Встановлено, що протягом листопада-грудня 2020 року учасники програми організованої групи, до складу якої входили посадові особи Нацагентства і адвокати, заволоділи коштами на загальну суму понад 400 тисяч доларів, які були передані в управління АРМА, зазначають в ДБР.

Зазначені особи, на підставі підроблених судових рішень, безпідставно перераховували гроші на банківські рахунки осіб, які не мали до них ніякого відношення.

Попередня кваліфікація правопорушення: заволодіння грошовими коштами, вчинене в особливо великих розмірах організованою групою, а також використання підроблених документів і одержання неправомірної вигоди посадовою особою, що передбачено ч. 3 ст. 28, ч. 5 ст. 191, ч. 4 ст. 358, ч. 3 ст. 368 КК.

А ось вже повідомлення Офісу генпрокурора.

За даними слідства, учасники організованої групи, до складу якої серед інших входили посадові особи Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів – АРМА, а також особи, які здійснюють адвокатську діяльність, протягом листопада-грудня 2020 року заволоділи грошовими коштами, визнаними речовими доказами у ряді кримінальних проваджень та переданими в управління АРМА, на загальну суму понад 500 тис доларів США, шляхом їх перерахування на підставі підроблених судових рішень на банківські рахунки осіб, які не є учасниками кримінального провадження.

Досудове розслідування у кримінальних провадженнях здійснюється слідчими ДБР, Головного слідчого управління Нацполіції України за оперативного супрооводу співробітників Департаменту стратегічних розслідувань Нацполіції України та Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю СБУ.

Наразі вирішується питання щодо повідомлення учасникам організованої групи про підозру за фактами шахрайства, заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем та підроблення документів (ч. 4 ст. 190, ч. 5 ст. 191, ч. 3 ст. 358 КК України).

1 квітня 2021 року нардеп Галина Янченко повідомила:

«У АРМА обшуки. Такі ж обшуки тривають і будинку у в.о.голови АРМА Віталія Сігідіна, його заступника з питань управління активами Володимира Павленка та начальника управління менеджменту активів Вахтанга Бочорішвілі. Обшуки проводять ДБР спільно з СБУ», — написала вона.

За словами Янченко, ще ряд епізодів «корупційних махінацій» АРМА розслідуються Національним антикорупційним бюро України (НАБУ):

«Весь останній рік я систематично привертала увагу до зловживань АРМА і закликала до негайної перезавантаження управління, а також зверталася з такою пропозицією до президента України. Крім того, щоб змінити ситуацію, я зареєструвала 2 законопроекти про наведення порядку в АРМА і реформи управління заарештованими активами. ці законопроекти підписали ще 70 народних депутатів. Сподіваюся, що сьогоднішні події стануть чітким сигналом, що зміни в АРМА потрібні вже і зараз, і достатньою мотивацією, щоб підготовлені законопроекти були, нарешті, винесені на голосування в зал «, — написала вона.

Зараз в НАБУ розслідується також і кримінальна справа про те, як «антикорупціонери» з АРМА продали 27 гектарів землі під Одесою, що належить групі Ашан, за ціною в 26 разів нижче ринкової.

Чому АРМА більше шкодить, аніж приносить користь

У 2013 році група Ашан придбала корпоративні права компаній, у власності яких знаходилися нинішні спірні гектари — ТОВ «С.П.Т.» і ТОВ «АБС Технолоджи». Мова про 26,8 га в Овідіопольському районі Одеської області, цільове призначення яких — для реалізації проекту з будівництва торгово-розважального комплексу з багаторівневою транспортною розв’язкою.

У реалізацію проекту французи вже інвестували понад 200 мільйонів. І це при тому, що мережеві супермаркети компанії працюють по всій Європі. І вкладати інвестиції значно вигідніше в «безпроблемних» країнах. Однак інвестор — повіривши в перспективи України — готовий був створити нові робочі місця для українців, поповнювати українську казну податками … Але в результаті — за сумнівними судовими рішеннями, які в подальшому були скасовані! — земельні ділянки перейшли під контроль агентства АРМА.

А вже в липні 2019 року одеська земля Ашана була продана за заниженою ціною компанії OOO «Пелучо» зі статутним фондом в 5 тис грн. У цій же компанії лояльний для замовника «схеми із захоплення землі» менеджмент був призначений за два тижні до її передачі в АРМА.

«Чомусь АРМА вирішила, що земельні ділянки можна прирівняти до «продуктів, що швидко псуються «, і єдиним способом управління яким є блискавичний продаж — протягом п’яти днів. Всі три лоти були виставлені з порушенням термінів підготовки до торгів, на всі три заявилося двоє одних і тих самих учасники, реєстрація в торгах з різницею в 5 хвилин, торгувалися однаково і в один і той же час, один переможець у всіх лотах — ТОВ » Пелучо «. Єдиний засновник і директор — молода дівчина з вінницької пропискою «, — повідомило інформоване джерело.

В результаті скандалу, що розгорівся, зараз за цю угоду щодо агентства АРМА і його співробітників відкриті кілька кримінальних проваджень:

— № 52019000000000711 зареєстровано НАБУ за ознаками злочину, передбаченого ст. 191 ч. 5 Кримінального кодексу України (КК) за фактом розтрати майна в особливо великих розмірах;

— № 62019100000001202 зареєстровано ГБР за ознаками злочину, передбаченого ст. 191 ч. 5 КК за фактом розтрати майна в особливо великих розмірах.

Об’єднану справу передано у відання НАБУ.

А ось про переможницю торгів, «дівчину з вінницькою пропискою» — варто розповісти окремо.

26 березня 2019 року було офіційно змінений керівник ТОВ «Пелучо». Новим керівником компанії стала Маринина Ірина Анатоліївна.

На її сторінці Facebook в профілі містилася інформація про те, що її місцем роботи є АРМА. А з 15 березня 2019 року вона працює в ТОВ «Пелучо». Причому дата початку роботи директором в ТОВ «Пелучо» — передує передачі земельної ділянки АРМА в управління — 5 квітня 2019 року. Правда, після скандалу з рейдерським захопленням землі Ашана — сторінка Ірини Мариніної в ФБ неабияк підчищена, і інформації про її причетність ані до АРМА, ані до «Пелучо» — там вже немає. А сторінка присвячена «індустрії краси», і судячи з публікацій — Ірина Мариніна займається виключно своїм елітним салоном Mira Studio PM.

Зрозуміло, може виникнути питання: невже салон краси приносить такі прибутки, що можна дозволити собі позмагатися за 27 га землі з французьким інвестором? І друге питання: що саме власниця салону краси збирається на цих гектарах робити? Побудувати міжгалактичний спа-салон? Або перепродати? Або її просто наполегливо попросили провернути угоду, яка напевно зіпсує відносини України з французьким інвестором?

Знову ж з відкритих джерел можна дізнатися, що в 2020 році Ірина Мариніна балотувалася до Київоблради за списком ОПЗЖ під номером 52. Можливо, це була «подяка» за вдалу операцію по захопленню землі іноземного інвестора?

Також з відкритих джерел можна дізнатися, що кандидатка від ОПЗЖ Ірина Мариніна є засновником трьох ТОВ:

«Майстерня краси» Все для тебе», основною діяльністю якої чомусь, всупереч назві, вказана діяльність колл-центрів,

«Король» що торгує тютюновими виробами, і того ж «Пелучо» — що якраз займається здачею в оренду нерухомості.

А ось уже за інформацією з достовірного інсайдерського джерела стало відомо, що пані Ірина досить часто навідується в київський офіс ОПЗЖ. Виникає цілком логічне запитання — який існує зв’язок між ОПЖЗ, корупційною діяльністю АРМА і Іриною Мариніною (ТОВ «Пелучо») — думайте самі.

Як варіант, не виключено, що в історії з захопленням землі Ашана, саме це ТОВ «Пелучо» було створено саме для участі в рейдерських схемах АРМА по захопленню майна іноземних інвесторів в інтересах третіх сторін, в тому числі і за межами України. А інтерес очевидний: будь-який конфлікт з іноземними інвесторами знижує інвестиційну привабливість України в очах зарубіжного капіталу. І інвестиційної нянею положення не виправити.

Нове керівництво АРМА нібито «зацікавлене» закінчити незручну для себе історію з крадіжкою землі в Одесі у міжнародного інвестора — мережевого рітейлера «Ашан» і його партнера «Сітрас». У всякому разі, про це в інтерв’ю Радіо Свобода заявив т.в.о. голови агентства Віталій Сигидин. При цьому він акцентував, що нове керівництво АРМА «не має відношення до дій попередніх керівників», і «не може коментувати дії попереднього керівництва Агентства, але цим фактам дадуть належну оцінку правоохоронні органи, в тому числі діям Ірини Мариніної, директора ТОВ» Пелучо » — компанії-загарбника земель «Ашан» в Одесі «.

Але по факту — на даний момент агентство продовжує активно оскаржувати всі рішення по земельним ділянкам «Ашан» і «Сітрас», прийняті судами на користь останніх. Хто ж той «таємничий замовник», який без зусиль домовився з попереднім керівництвом АРМА і продовжує вже спільно з нібито оновленою АРМА відстоювати корупційну злочинну схему щодо Ашан? Це наочно демонструє: АРМА жодним чином не має наміру слідувати планам і обіцянкам чинної української влади в цілому і президента України персонально! Очевидно, завдання у АРМА — прямо протилежні ….

Подібні історії, як з Auchan group, м’яко кажучи, не стимулюють іноземних інвесторів вкладати гроші в Україну. І ця антиукраїнська діяльність, безумовно, матиме дуже негативні для України наслідки. На жаль, не лише економічні, а можливо — і політичні.

Законодавство, що регулює роботу Агентства, намагаються змінити вже не перший рік, і впроваджувати ці зміни прагнуть у двох протилежних напрямках. Перший — створення інституції, що має бути сервісним органом із системним підходом до збереження економічної вартості арештованого майна. Другий — перетворити АРМА в «камеру схову» арештованих активів, що буде приносити збитки державі й не завдавати клопоту власникам.

Орган не може призвести до фурору та революції в питанні менеджменту арештованих активів, якщо його керівництво зовсім не зацікавлене у залученні іноземних інвестицій. Якщо постійного керівника на прозорому конкурсі не призначають понад рік. Якщо в комісію з відбору такого голови членів намагаються обрати не за професійні та високі моральні якості, а за якимись невідомими нам критеріями. Якщо законодавство має величезні «дірки» і дає змогу як блокувати роботу органу, так і наживатися через наявні недосконалості.

Значну частину цих проблемних моментів можна виправити буквально найближчим часом. І для цього варто просто запустити прозорий конкурс на голову АРМА та розглянути наявні законодавчі ініціативи, залучивши до обговорення всіх стейкхолдерів. А без цих логічних і, здавалося б, очевидних кроків ефективність АРМА залишиться для нас лише мрією.

Джерело