Як заощадити міський бюджет і врятувати метро Вирлиця від затоплення

Станція метро Вирлиця Фото: Wikipedia.org

У Києва є чимало першочергових завдань, які необхідно терміново вирішувати міській владі. Інфраструктурні серед них — на першому місці. І ось лише один приклад, звернувши увагу на який, і прийнявши правильні для міста і його жителів рішення, депутати Київради можуть не тільки заощадити міський бюджет, а й врятувати цілу станцію метро від затоплення. Йдеться про берегову лінію озера Вирлиця в Дарницькому районі Києва, яку, схоже, не вийде залишити в її нинішньому стані. Справа в тому, що рівень підняття ґрунтових вод водойми несе серйозну загрозу прокладеної поруч гілці метрополітену і станції «Вирлиця». Це означає, що у найближчому майбутньому існує висока ймовірність ризику затоплення тунелів і станції, а значить, берега озера обов’язково потрібно зміцнювати. Виникає питання, хто це повинен зробити, поки міська влада не діє. Ми вивчили цю ситуацію.

Щоб метро не «попливло»: історія питання

Мало хто знає, але озера Вирлиця на карті сучасного Києва могло сьогодні і не бути. Справа в тому, що в минулому столітті, коли планувалася і будувалася «зелена» гілка метро, на місці цього озера передбачалося створення поїзного депо. Тоді про цінності водойми для киян якось і не замислювалися, адже Вирлиця в її нинішніх розмірах — це, по суті, був усього лише затоплений піщаний кар’єр, що виник, коли добували пісок для намиву київського Лівобережжя. Однак пізніше гілку метро продовжили, депо перенесли, і озеро все ж вирішили залишити.

Ось тільки розкрилася серйозна проблема — виявляється будівельні роботи навколо Вирлиці, як житлове будівництво, так, власне, і прокладання гілки метрополітену, безпосереднім чином вплинули на рівень ґрунтових вод в цьому районі — з 92,4 до 94,6 м по балтійській системі координат.

Про це, зокрема, згадує в своїй науковій роботі вчений-гідролог з Київського університету Шевченко Сергій Дубняк. «Озеро Вирлиця відсічене від поверхневого і ґрунтового водообміну з Дніпром спорудами метро і глибокими фундаментами будинків, які справляють баражний ефект, але залишилось відкритим для ґрунтового і поверхневого стоку води і забруднюючих речовин з північного сходу і півдня, тобто з боку сміттєспалювального заводу і БСА. Це призвело до підвищення рівня води в озері на 1,5-2,0 м і затопленнята підтоплення прибережних територій», — пише вчений. І у висновках до роботи рекомендує відновити і укріпити береги озера, захистивши їх від подальшого розмиву і обвалення.

Як заощадити міський бюджет і врятувати метро Вирлиця від затоплення

Озеро ВирлицяФото: Facebook Клуб Корінного Киянина

Підняття рівня води і підтоплення берега Вирлиці стало проблемою, адже в минулому столітті, коли проектували ділянку метро поруч з Вирлицею, це, схоже, не взяли до уваги. А тодішні ізоляційні матеріали тунелів були розраховані всього на півтора десятка років служби.

«Тунелі будувалися ще в 90-ті роки минулого століття, і тодішні ізоляційні матеріали розраховувалися на термін служби 15 років», — пояснює заступник гендиректора «Київметробуду» Олег Борисов.

В результаті, за його словами, відразу ж після запуску станції її відкрили, а вже через пару місяців закрили через підтоплення.

«Сама станція Вирлиця, коли в березні 2006 р. її відкрили, то в липні вже довелося закрити, так як станцію постійно підтоплювало. Її і зараз продовжує підтоплювати, спрацьовує антипаводковий захист. Тому всім нам потрібно бути готовими, що скоро доведеться виділяти чималі фінансові кошти, щоб запобігти затопленню «, — розповідає Борисов.

Які ризики і хто заплатить

Ризик реальної загрози затоплення метро на ділянці, що прилягає до озера Вирлиця, «Апострофу» офіційно підтвердили в КП «Київський Метрополітен», куди редакція звернулася з відповідним запитом. Виявляється, раніше вже був офіційно виконаний інженерно-геологічний і гідрологічний аналіз ситуації в районі Вирлиці, роботу проводило ДП «Державний науково-дослідний інститут будівельних конструкцій». Станом на сьогодні «з метою попередження підтоплення станції «Вирлиця» підприємством виконані роботи по підняттю верхньої площадки маршових сходів на вході-виході з підземного переходу станції». Тобто привід для занепокоєння дійсно існує.

Виникає питання, хто буде виконувати ці роботи, адже з одного боку міська влада не вживає ніяких реальних дій всупереч дослідженням «Київського Метрополітену». З іншого, у ділянки є землекористувач — компанія «Мрія-Інвест», яка платить в бюджет мільйони гривень за оренду ділянки, і готова виконати всі необхідні роботи з порятунку станції метро.

При цьому детальний проект благоустрою та очищення прибережної території, а також очищення води в Вирлиці у ТОВ «Мрія-Інвест» вже готовий. І інвестор може зайнятися цим питанням найближчим часом. «Апостроф» звернувся із запитом до «Мрія-Інвест», чи дійсно в компанії планують виконати роботи з укріплення берегової лінії і порятунку, таким чином, не тільки озера Вирлиця, а й однойменної станції метро.

Представник «Мрія-Інвест» Олександр Крупник так прокоментував ситуацію, що склалася: «На сьогоднішній день в світі існує кілька різних підходів, що робити береговими лініями водойм, розташованих усередині великих мегаполісів. Залежно від різних місцевих факторів і доцільності того чи іншого підходу, це можуть бути варіанти від «не чіпати взагалі» до «зробити повне облаштування». Ми вже зверталися до депутатів міста з проханням продовжити оренду ділянки, що необхідно в тому числі і для реалізації комплексу заходів по зміцненню берегової лінії і повного благоустрою . Ми бачимо доцільність в інвестуванні в якісний і ефективний результат — упорядковане озеро і вся територія, виконане берего-зміцнення. Для цього тісно взаємодіємо з метрополітеном і іншими інстанціями і службами міста, провели аудит озера і досконально знаємо всі технічні та екологічні можливості і ризики цієї ділянки. Бюджет на такі роботи на сьогодні становить вище 300 млн грн, і ми готові виконати всі роботи. Це і є відповідальний інвестиційний підхід, який так потрібен столиці «.

Таким чином, алгоритм кроків з порятунку станції метро «Вирлиця» очевидний: міська влада продовжує оренду земельної ділянки землекористувачу — компанії «Мрія-Інвест», яка в свою чергу виконує свої наміри і інвестує сотні мільйонів гривень в узгоджений з містом проект. Місто економить значний бюджет, оскільки роботи по зміцненню лінії берега і нормалізації дренажної системи на станції метро виконуються за рахунок інвестора. А жителі Дарницького району столиці отримують безпечну станцію метро і цивілізований багатофункціональний об’єкт з продуманою інфраструктурою, чистим і комфортним озером.

Чи буде міська влада дотримуватися такого логічного для всіх сторін алгоритму? Давайте подивимося на прийняті рішення.

Джерело